Gemeente Ledegem

 

  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op twitter
  • Volg ons op instagram

 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Aanvragen en documenten
  3. Identiteit en reizen
  4. Kids-ID: Elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de 12 jaar

Kids-ID: Elektronisch identiteitsdocument voor kinderen onder de 12 jaar

Online nieuwe PIN/PUK-code aanvragenAfspraak: Aanvraag KIDS-IDAfspraak: Afhalen KIDS-ID
Afspraak: Adreswijziging op KIDS-IDAfspraak: Reset PIN kids-ID
Afspraak: verlies identiteitskaart/kids-IDAfspraak: diefstal identiteitskaart/kids-ID

Wat

De Kids-ID is een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de 12 jaar:

  • De Kids-ID bevat alle identiteitsgegevens van jouw kind én zijn of haar foto.

  • Ook de namen van de ouders staan erop.

  • De gegevens zijn zichtbaar op de kaart en zijn ook opgeslagen op een elektronische chip.

De Kids-ID is niet verplicht in België, maar wel voor reizen naar het buitenland. De kaart is:

  • geldig in de meeste Europese landen en in sommige landen daarbuiten. In sommige landen moet het kind begeleid worden door een ouder of voogd of beschikken over een ouderlijke toestemming.

  • verplicht in alle landen waar geen reispas verplicht is, dus waar je als volwassene ook gewoon met jouw identiteitskaart naartoe kunt, zonder dat je een paspoort nodig hebt.

De Kids-ID is meer dan alleen een identiteitsbewijs en reisdocument. Met de dienst ‘Hallo Ouders’ biedt de kaart kinderen een extra bescherming in noodgevallen. Hallo Ouders maakt het mogelijk om telefonisch contact op te nemen met de ouders (of familie, vrienden, buren...) wanneer het kind in moeilijkheden verkeert.

Kinderen vanaf 6 jaar kunnen de kaart ook gebruiken om veilig te surfen en te chatten op het internet. Ze kunnen zich online identificeren met hun Kids-ID en een pincode, maar ze kunnen geen documenten online tekenen.

Voorwaarden

Als je een Kids-ID wilt aanvragen, moet je aan enkele voorwaarden voldoen:

  • je moet het ouderlijk gezag hebben over het kind
  • je moet samen met het kind de Kids-ID aanvragen.

De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat het gezicht van het kind goed zichtbaar is. Het kind moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Geldigheidsduur

Een Kids-ID is altijd 3 jaar geldig. De Kids-ID blijft geldig tot de vervaldag, ook al is jouw kind ondertussen 12 jaar geworden. Op die leeftijd krijgt elke Belg automatisch een elektronische identiteitskaart (eID).

Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, ontvangen pas een uitnodiging tot aanvraag van een eID ten laatste 3 maanden voor hun kids-ID vervalt.

De Kids-ID moet ook niet vervangen worden wanneer het kind verhuist. Het adres staat enkel op de chip vermeld en kan dus worden aangepast door de gemeente waarnaar het kind zal verhuizen.

Procedure

Kids-ID aanvragen (op eigen initiatief)

  • De aanvraag gebeurt op initiatief van de ouders en is enkel verplicht als je met jouw kind naar het buitenland gaat.
  • Je vraagt de Kids-ID aan bij het gemeentebestuur waar het kind is ingeschreven. Het kind moet bij de aanvraag aanwezig zijn.
  • Het aanmaken van de Kids-ID duurt 2 tot 3 weken. In drukke periodes kan de aanmaaktermijn oplopen. Vraag de Kids-ID dus tijdig aan, best een maand voor jou op reis vertrekt.
  • Wie de Kids-ID te laat aanvraagt, kan nog rekenen op een spoedprocedure, maar de kosten voor die procedure zijn hoger. Neem voor de spoedprocedure zo snel mogelijk contact op met jouw gemeente.

Is de Kids-ID gestolen? Meld de diefstal van de kaart eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van jouw gemeente) én daarna bij jouw gemeente.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of ID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.

Kids-ID afhalen

  • Wanneer je de Kids-ID aangevraagd hebt, krijg je volgende codes toegestuurd per post:
    • een pukcode om de kaart te activeren
    • een pincode om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen (vanaf 6 jaar)
    • een code ‘contact ouders’ om het cascadesysteem ‘Hallo Ouders’ te activeren.
  • Neem de codes mee bij het afhalen van de Kids-ID. Het kind moet niet aanwezig zijn bij de activering van de codes in het gemeentehuis.

Belgische kinderen in het buitenland

Belgische kinderen jonger dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een Kids-ID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van Kids-ID behandelen voor Belgische kinderen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Beide ouders moeten aanwezig zijn bij de aanvraag en ze moeten beiden het aanvraagformulier ondertekenen. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden).

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van een Kids-ID moeten de volgende personen aanwezig zijn:

  • minstens 1 van de ouders die het ouderlijk gezag heeft over het kind
  • het kind (of kinderen) waarvoor de Kids-ID wordt aangevraagd.

Bij de aanvraag moet je het volgende meebrengen:

  • elektronische identiteitskaart (eID) van de ouder die de Kids-ID aanvraagt
  • 1 recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) van het kind die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's.

Bij het afhalen van de Kids-ID moet je het volgende meebrengen:

  • de brief die je thuis kreeg met de pin- en pukcode
  • eventueel de vorige Kids-ID.

Kosten

De kostprijs voor de Kids-ID bedraagt € 7,90 in de gewone procedure (2 weken).

Spoedprocedure met levering gemeente (+ 1 werkdag voor 15 uur aangevraagd): € 108,40.

Regelgeving

Gemeentelijk reglement voor een retributie op de afgifte van elektronische identiteitskaarten, elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de 12 jaar, elektronische identiteitskaarten voor vreemdelingen, de afgifte van paspoorten en de afgifte van rijbewijzen, aanslagjaar 2013-2019.

Retributiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 december 2019.

Online gepubliceerd op 7 januari 2020.

Externe link

Reizen met Belgische identiteitsdocumentenKids-ID

Burgerzaken

maak een afspraak
Rollegemstraat 1328880 LedegemWest-Vlaanderen België
Telefoon
056 894 830
E-mail
burgerzaken@ledegem.be
Openingsuren
Maandag:
09:00 - 12:00Op afspraak
13:30 - 19:00Op afspraak
Dinsdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Woensdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
13:30 - 16:30Op afspraak
Donderdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Vrijdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Sluitingsdagen
Maandag 21 april 2025Donderdag 1 mei 2025Donderdag 29 mei 2025Maandag 9 juni 2025Vrijdag 11 juli 2025Maandag 21 juli 2025Vrijdag 15 augustus 2025Dinsdag 11 november 2025Woensdag 24 december 2025 - Vrijdag 26 december 2025Woensdag 31 december 2025 - Donderdag 1 januari 2026
  • Meer info
  • Telefonisch bereikbaar

    Tijdens onze openingsuren zijn alle teams steeds telefonisch bereikbaar en is het onthaal altijd open. Wens je telefonisch een afspraak te maken, dan kan dit via het onthaal (056/894.800).
     

    Gemeente Ledegem

    Rollegemstraat 132
    8880 Ledegem
    056 894 800
    info@ledegem.be

    Alle contactinfo en openingsuren

    Contacteer ons

    Volg ons!

    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram

     

    © Ledegem | Privacy | Toegankelijkheid

    AnySurfer statuspagina toegankelijkheid