Gemeente Ledegem

 

  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op twitter
  • Volg ons op instagram

 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Aanvragen en documenten
  3. Identiteit en reizen
  4. Paspoort (reispas)

Paspoort (reispas)

Afspraak: Reispas aanvraagAfspraak: Reispas niet-Belg aanvraag
Afspraak: Reispas verlies/diefstal

Wat

Een Belgisch paspoort is een document om uw identiteit te bewijzen in de landen waarvoor de Belgische identiteitskaart (eID) niet volstaat. Ook kinderen jonger dan 12 jaar hebben meestal een paspoort nodig. Met een paspoort kunt u naar alle landen ter wereld reizen, desnoods aangevuld met de vereiste visa.

Het Belgisch paspoort bevat ook biometrische gegevens: naast de gegevens over uw identiteit en nationaliteit, uw handtekening en uw foto bevat het ook uw vingerafdrukken.

Vooraleer u vertrekt, gaat u het best na welke reisdocumenten u nodig hebt voor uw bestemming. Lees ook zeker eens de reisadviezen op de website van de FOD Buitenlandse zaken. U kunt ook altijd inlichtingen verkrijgen bij de ambassade of het consulaat van het land van bestemming.

Retributiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 30 december 2019.

Online gepubliceerd op 7 januari 2020.

Voorwaarden

Zorg dat u tijdig uw paspoort aanvraagt of vernieuwt. Het paspoort is:

  • 7 jaar geldig voor volwassenen
  • 5 jaar voor minderjarigen.

U doet er goed aan altijd in het bezit te zijn van een paspoort dat nog minstens 6 maanden geldig is. Dit is de minimale geldigheidsduur die sommige landen opleggen.

De pasfoto die u meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat uw gezicht goed zichtbaar is.

Als uw pasfoto niet voldoet aan de voorwaarden, kunt u geen paspoort aanvragen!

Procedure

Belgen die in België wonen, vragen hun internationaal paspoort aan bij het gemeentebestuur van hun woonplaats.

Vraag uw paspoort zeker op tijd aan. Hou rekening met een leveringstermijn van minstens 5 werkdagen. In drukke periodes kan de wachttijd oplopen.

Er bestaan wel twee spoedprocedures:

  • dringende procedure: Als de gemeente de aanvraag vóór 15 uur doorstuurt, kan het paspoort de eerste werkdag na de aanvraag bij de gemeente worden afgeleverd.
  • superdringende procedure:
    • Als de gemeente de aanvraag vóór 15 uur doorstuurt, kan het paspoort nog dezelfde dag worden afgeleverd bij het loket van Binnenlandse Zaken, Warandeberg 1-4, 1000 Brussel, vlakbij het Centraal Station (4 uur en 30 minuten na de aanvraag).
    • Als de gemeente de aanvraag na 15 uur doorstuurt, kan het paspoort pas de eerstvolgende werkdag worden afgeleverd bij het loket aan Warandeberg 1-4 (vanaf 8u30). Opgelet:
      • aanvragen na 15 uur op vrijdag: afhalen op zaterdagvoormiddag vanaf 8u30 (tenzij zaterdag een feestdag is: op maandag)
      • aanvragen op zaterdag: afhalen op maandag vanaf 10 uur (tenzij maandag een feestdag is: op de eerstvolgende werkdag)
    • U kunt het paspoort ook aanvragen bij het loket aan Warandeberg 1-4 te Brussel zelf, van maandag tot vrijdag (8u30 tot 19u45) en zaterdagvoormiddag (8u30 tot 12u15). Betalingen kunnen enkel met de kaart.

Beide spoedprocedures zijn wel duurder. Voor de superdringende procedure gelden ook strengere voorwaarden:

  • Uw paspoort mag in de laatste 5 jaar niet meer dan 1 keer verloren of gestolen zijn.
  • U mag niet het voorwerp zijn van een gerechtelijke, politionele of administratieve maatregel die de onvoorwaardelijke uitreiking van een nieuw paspoort verhindert.
  • Een minderjarig kind (jonger dan 18 jaar) moet voor het aanvragen van een paspoort vergezeld worden door minstens één ouder (vader of moeder) die op hetzelfde adres woont.

Is uw paspoort gestolen? Meld de diefstal van uw reisdocument eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw gemeente.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of reisdocument is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken. Als u met een gesignaleerd document naar het buitenland reist, bestaat het risico dat u het land niet binnen mag of zelfs onmiddellijk naar België moet terugkeren. Laat bij de gemeente het teruggevonden document vernietigen en vraag een nieuw aan.

Belgen in het buitenland

Belgen in het buitenland vragen hun paspoort aan bij de Belgische ambassade of het Belgische consulaat dat bevoegd is voor de plaats waar ze zich bevinden (enkel normale of dringende procedure - de superdringende procedure is niet mogelijk).

Op doorreis door België kunnen ze ook terecht bij het gemeentebestuur:

  • van hun laatste officiële woonplaats in België
  • van hun geboorteplaats in België (indien nooit gewoond in België)
  • van een Belgische gemeente naar keuze (indien nooit gewoond en niet geboren in België).

Wat meebrengen?

Voor de aanvraag hebt u volgende documenten nodig:

  • uw identiteitskaart
  • 1 recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de I.C.A.O. normen
  • identiteitsbewijzen voor een minderjarig kind: Het kind en minstens één ouder moeten persoonlijk aanwezig zijn.

Als u al een paspoort had, dan neemt u ook het oude paspoort mee. Was uw paspoort verloren of gestolen, dan brengt u het attest van verlies (te verkrijgen bij de gemeente) of het attest van diefstal mee (te verkrijgen bij de politie).

Kosten

Gewone procedure :

  • volwassenen Belgen : € 65,00
  • vluchtelingen en staatlozen : € 61,00
  • -18-jarigen Belgen : € 35,00
  • -18-jarigen staatlozen en vluchtelingen : € 41,00

Spoedprocedure :

  • volwassenen Belgen : € 240,00
  • volwassenen vluchtelingen en staatlozen : € 230,00
  • -18-jarigen Belgen : € 210,00
  • -18-jarigen vluchtelingen en staatlozen : 210,00

Superdringende procedure :

  • volwassenen Belgen : € 300,00 (aanvraag in gemeente) - € 350,00 (aanvraag in Brussel)
  • volwassenen vluchtelingen en staatlozen : € 290,00 (aanvraag in gemeente) - € 340,00 (aanvraag in Brussel)
  • -18-jarigen Belgen : € 270,00 (aanvraag in gemeente) - € 320,00 (aanvraag in Brussel)
  • -18-jarigen vluchtelingen en staatlozen : € 270,00 (aanvraag in gemeente) - € 320,00 (aanvraag in Brussel)

Uitzonderingen

Indien u een erkend vluchteling of staatloos bent, kan u de aanvraag rechtstreeks bij uw gemeentebestuur doen.

Indien u een vreemdeling bent, maar geen erkend vluchteling of niet staatloos dan gelden andere regels. U kan slechts in uitzonderlijke gevallen een Belgisch reisdocument aanvragen bij uw gemeente. U hebt namelijk toestemming nodig van de FOD Buitenlandse Zaken. 

Regelgeving

Retributiereglement identiteitsdocumenten

Externe link

Belgisch paspoortReisdocument voor vluchtelingen, staatlozen of vreemdelingen

Burgerzaken

maak een afspraak
Rollegemstraat 1328880 LedegemWest-Vlaanderen België
Telefoon
056 894 830
E-mail
burgerzaken@ledegem.be
Openingsuren
Maandag:
09:00 - 12:00Op afspraak
13:30 - 19:00Op afspraak
Dinsdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Woensdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
13:30 - 16:30Op afspraak
Donderdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Vrijdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Sluitingsdagen
Maandag 21 april 2025Donderdag 1 mei 2025Donderdag 29 mei 2025Maandag 9 juni 2025Vrijdag 11 juli 2025Maandag 21 juli 2025Vrijdag 15 augustus 2025Dinsdag 11 november 2025Woensdag 24 december 2025 - Vrijdag 26 december 2025Woensdag 31 december 2025 - Donderdag 1 januari 2026
  • Meer info
  • Telefonisch bereikbaar

    Tijdens onze openingsuren zijn alle teams steeds telefonisch bereikbaar en is het onthaal altijd open. Wens je telefonisch een afspraak te maken, dan kan dit via het onthaal (056/894.800).
     

    Gemeente Ledegem

    Rollegemstraat 132
    8880 Ledegem
    056 894 800
    info@ledegem.be

    Alle contactinfo en openingsuren

    Contacteer ons

    Volg ons!

    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram

     

    © Ledegem | Privacy | Toegankelijkheid

    AnySurfer statuspagina toegankelijkheid