Gemeente Ledegem

 

  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op twitter
  • Volg ons op instagram

 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Aanvragen en documenten
  3. Identiteit en reizen
  4. Elektronische vreemdelingenkaart

Elektronische vreemdelingenkaart

Afspraak: Verblijfskaart aanvraag/vernieuwingAfspraak: Verblijfskaart afhalen

Wat

De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.

Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.

Voorwaarden

Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:

  • elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
  • elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
  • elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
  • elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
  • elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
  • elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
  • elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
  • elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
  • elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
  • elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
  • elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
  • elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
  • elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
  • elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord

Pasfoto

Er zijn twee mogelijkheden:

  • Sommige gemeenten kunnen zelf een pasfoto maken bij de aanvraag van de kaart. Vraag eerst aan jouw gemeente of dat het geval ben vooraleer je zelf een foto laat maken.
  • Als je zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.

De pasfoto moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Procedure

De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.

  • Je kan jouw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij jouw gemeentebestuur.
  • Een drietal weken na de aanvraag zal je de pin- en pukcode ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kan ophalen. Neem de codes mee om jouw kaart te activeren.

Wat meebrengen?

  • Jouw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart.
  • Als de gemeente zelf geen pasfoto’s aanmaakt: 1 recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's.
  • Bij de activering van de kaart: de brief met jouw pincode en pukcode.

Regelgeving

De afgifte van kaarten aan vreemdelingen wordt geregeld door:

  • de Europese Verordening (EG) nr. 1030/2002 van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de invoering van een uniform model voor verblijfstitels van onderdanen van derde landen
  • de vreemdelingenwet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen
  • de wet van 19 juli 1991 betreffende de bevolkingsregisters en de identiteitskaarten;
  • de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen en door de uitvoeringsbesluiten van deze wetten.

Externe link

Vreemdelingenzaken (dofi.ibz.be)Elektronische vreemdelingenkaart

Burgerzaken

maak een afspraak
Rollegemstraat 1328880 LedegemWest-Vlaanderen België
Telefoon
056 894 830
E-mail
burgerzaken@ledegem.be
Openingsuren
Maandag:
09:00 - 12:00Op afspraak
13:30 - 19:00Op afspraak
Dinsdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Woensdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
13:30 - 16:30Op afspraak
Donderdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Vrijdag:
09:00 - 12:00Op afspraak
Sluitingsdagen
Maandag 21 april 2025Donderdag 1 mei 2025Donderdag 29 mei 2025Maandag 9 juni 2025Vrijdag 11 juli 2025Maandag 21 juli 2025Vrijdag 15 augustus 2025Dinsdag 11 november 2025Woensdag 24 december 2025 - Vrijdag 26 december 2025Woensdag 31 december 2025 - Donderdag 1 januari 2026
  • Meer info
  • Telefonisch bereikbaar

    Tijdens onze openingsuren zijn alle teams steeds telefonisch bereikbaar en is het onthaal altijd open. Wens je telefonisch een afspraak te maken, dan kan dit via het onthaal (056/894.800).
     

    Gemeente Ledegem

    Rollegemstraat 132
    8880 Ledegem
    056 894 800
    info@ledegem.be

    Alle contactinfo en openingsuren

    Contacteer ons

    Volg ons!

    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram

     

    © Ledegem | Privacy | Toegankelijkheid

    AnySurfer statuspagina toegankelijkheid