Gemeente Ledegem

 

  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op twitter
  • Volg ons op instagram

 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Aanvragen en documenten
  3. Akten en attesten
  4. Attest van leven

Attest van leven

Online aanvragen

Wat

Het levensbewijs of attest van leven is een document waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Dit document word je soms gevraagd door pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat. Zo hoef je je bij deze personen of instellingen niet persoonlijk aan te bieden om aan te tonen dat je nog leeft.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

Naargelang jouw situatie kan je het attest van leven aanvragen aan:

  • de dienst Burgerzaken van jouw gemeente
  • de ambassade of het consulaat van het land waar je verblijft.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

  • op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
  • op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
  • het e-loket van jouw gemeente.

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken of op de ambassade of het consulaat aanvragen.

Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Wat meebrengen?

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.

Externe link

Online aanvragen

Onthaal

Rollegemstraat 1328880 LedegemWest-Vlaanderen België
Telefoon
056 894 800
E-mail
onthaal@ledegem.be
Openingsuren
Maandag:
09:00 - 12:00
13:30 - 19:00
Dinsdag:
09:00 - 12:00
Woensdag:
09:00 - 12:00
13:30 - 16:30
Donderdag:
09:00 - 12:00
Vrijdag:
09:00 - 12:00
  • Meer info
  • Kom vrij langs aan het onthaal

    Er zijn heel wat zaken die je aan het onthaal kan regelen tijdens onze openingsuren. Hiervoor kan je vrij langskomen aan het onthaal en hoef je dus geen afspraak te maken. 
    Check hier de lijst met dienstverlening zonder afspraak aan het onthaal. 
     

    Gemeente Ledegem

    Rollegemstraat 132
    8880 Ledegem
    056 894 800
    info@ledegem.be

    Alle contactinfo en openingsuren

    Contacteer ons

    Volg ons!

    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram

     

    © Ledegem | Privacy | Toegankelijkheid

    AnySurfer statuspagina toegankelijkheid