Gemeente Ledegem

 

  • Volg ons op Facebook
  • Volg ons op twitter
  • Volg ons op instagram

 

Kruimelpad

  1. Home
  2. Aanvragen en documenten
  3. Akten en attesten
  4. Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)

Attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst)

Online aanvragen

Wat

Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.

Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen
  • plaats en datum van geboorte
  • adres
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer je op het adres woont.

Je kan ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van jouw vorige adressen.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Procedure

Je kan het attest van hoofdverblijfplaats opvragen bij jouw gemeente.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

  • op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
  • op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
  • het e-loket van jouw gemeente.

Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen. In bepaalde gevallen kunnen advocaten, notarissen, … wel een online aanvraag indienen mits vermelding van de wettelijke basis. Het gemeentebestuur zal op basis hiervan beslissen of het al dan niet kan worden afgeleverd.

Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?

In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.

Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.

De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.

Meer informatie over legalisatie en apostille

Wat meebrengen?

Als je het attest zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
  • jouw eigen identiteitskaart.

Externe link

Inschrijving in de bevolkingsregisters

Onthaal

Rollegemstraat 1328880 LedegemWest-Vlaanderen België
Telefoon
056 894 800
E-mail
onthaal@ledegem.be
Openingsuren
Maandag:
09:00 - 12:00
13:30 - 19:00
Dinsdag:
09:00 - 12:00
Woensdag:
09:00 - 12:00
13:30 - 16:30
Donderdag:
09:00 - 12:00
Vrijdag:
09:00 - 12:00
  • Meer info
  • Kom vrij langs aan het onthaal

    Er zijn heel wat zaken die je aan het onthaal kan regelen tijdens onze openingsuren. Hiervoor kan je vrij langskomen aan het onthaal en hoef je dus geen afspraak te maken. 
    Check hier de lijst met dienstverlening zonder afspraak aan het onthaal. 
     

    Gemeente Ledegem

    Rollegemstraat 132
    8880 Ledegem
    056 894 800
    info@ledegem.be

    Alle contactinfo en openingsuren

    Contacteer ons

    Volg ons!

    • Facebook
    • Twitter
    • Instagram

     

    © Ledegem | Privacy | Toegankelijkheid

    AnySurfer statuspagina toegankelijkheid