Verbeteringspremie
Wat
U kan een premie aanvragen voor het verbeteren van een woning die ouder is dan 40 jaar. Indien het gaat over een woning die gesloopt wordt, en er een nieuw woning gebouwd wordt, wordt de bouw van een nieuwe woning gelijkgesteld met de renovatie van een bestaande woning.
Voorwaarden
De aanvraag gebeurt door de eigenaar-bewoner of eigenaar-verhuurder die de woning voor ten minste 9 jaar verhuurt aan het sociaal verhuurkantoor.
- Gezamenlijk belastbaar inkomen (van 3 jaar terug):
- max. € 33.000,00 voor een alleenstaande;
- max. € 38.000,00 voor een alleenstaande met een beperking en voor samenwonenden
- toeslag van € 2.200,00 p.p. ten laste.
- Geen andere eigendom hebben in exclusieve volle eigendom of niet-gedeeld vruchtgebruik (enkel eigendommen van de premieaanvrager worden meegerekend).
- Kadastraal inkomen: max. € 1.000,00 (niet-geïndexeerd).
- De woning effectief bewonen en niet verkopen binnen de 8 jaar.
- Kostprijs van de werken min. € 4.000,00 (btw exclusief).
- Voor eigenaars-verhuurders wordt geen rekening gehouden met inkomstenvoorwaarden of eigendomsvoorwaarden.
De aanvraag gebeurt ten laatste 45 kalenderdagen vóór aanvang van de werken bij de woonwinkel.
Het moet gaan om een geheel van verbeteringswerken, met als doel de kwaliteit van de woning op grondige wijze te verbeteren volgens de vereisten die gesteld worden aan een gezonde, aangepaste en voldoende ruime woning.
Volgende werken komen o.m. in aanmerking:
- vochtbestrijding;
- dakwerken;
- aansluiting op het openbaar rioleringsnet;
- plaatsen van sanitair met waterspoeling - installatie badkamer;
- 2 kleinere woningen ombouwen tot een enkele ééngezinswoning;
- elektriciteitswerken;
- CO-vergiftiging bestrijden.
Volgende werken komen niet in aanmerking: onderhoud-, herstellings- en verfraaiingswerken, goten, werken aan garages, afhankelijkheden, bijgebouwen en veranda’s, werken ten gevolge van brandschade.
Deze premie kan gecumuleerd worden met de gemeentelijke aankooppremie en met de gemeentelijke aanpassingspremie.
Wat meebrengen?
- Het aanvraagformulier.
- Uw identiteitskaart.
- Uw bankkaart.
Bedrag
- 25% van de kostprijs met een max. € 1.250,00 + 25% per persoon ten laste (met een max. van 100%).
- 25% van de kostprijs met een maximum van € 2.500,00 voor eigenaar-verhuurders die hun woning verhuren via het sociaal verhuurkantoor.
Bijkomende info
Reglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 december 2020.
Gepubliceerd 6 januari 2021.